<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13118948\x26blogName\x3dabout+exotic+cars\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/\x26vt\x3d-2947955740511826778', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Welcome to "About exotic cars". A news- and photoblog about exotic cars, common cars and car experiences.

Saturday, January 14, 2006

Zondag 1 januari + Maandag 2 januari 2006

Zondag 1 januari stond geheel in het teken van het vertrek. De checkout was om 11.00, het vliegtuig zou om 17.30 vertrekken en om 14.30 zou ik op Newark moeten zijn. Dat was de planning voor de dag. :) 's Ochtends om 09.00 wakker geworden en lekker rustig aan gedaan. Eerst even beneden een lekker New Yorks ontbijtje gehaald. Voor 3,50 dollar had ik een lekkere beker hazelnotenkoffie en een warme bagel met ei, ham en gesmolten kaas. Echt verrukkelijk en dat voor weinig geld. Alles lekker opgegeten en opgedronken in de televisiekamer. CNN was er op en dat is altijd wel interessant. :)

Na het eten naar boven gegaan, me even gedoucht en de andere noodzakelijke sanitaire handelingen verricht. :) Tegen 09.55 gaan inpakken en om 10.30 stond ik beneden met 3 stuks baggage, m'n backpack, normale rugzak en de 12pack met volle blikjes dat ook nog redelijk wat woog. Uitgechecken was niet meer dan het pasje inleveren + kamernummer doorgeven. Ik heb nog wel mijn beklag gedaan dat ik het uitermate treurig vond dat mijn klacht over het defecte nachtlampje nooit verholpen is. Men heeft er 3-4 dagen voor gehad en er is niks aan gedaan. Beetje jammer.

Vervolgens voor de laatste keer 103rd Str doorgelopen naar Broadway en nog even gekeken naar het straatbeeld, dit zou ik niet weer zien helaas.... Ik had namelijk besloten om niet met mijn baggage rond te gaan lopen in Manhattan, het was gewoon te veel om zo lang te dragen. In een luggage locker deponeren was ook geen optie, dat zou teveel tijd kosten en dat zou jammer zijn. Om 10.59 stond ik in het metrostation van Penn Station. Ik wist dat het een eindje lopen was naar de New Jersey Transit van de aankomst dus heb rustig gelopen, haasten had immers weinig zin en ik had alle tijd. Om 11.12 kwam ik bij de kaartverkoop. Ik zag op de monitoren dat er treinen naar Newark gingen om 11.07, 11.12 en 11.14. De eerstvolgende daarna ging pas weer om 12.07 en om een uur op Penn te zitten is ook niet je van het. Snel een kaartje a 14 dollar aangeschaft bij de automaat en de trein nog nipt kunnen halen. :) Doordat het behoorlijk vol was ben ik op het balkon gaan staan. Het balkon in de treinen van de New Jersey Transit is echter een ruimte met wel een verbindingsdeur tussen beide wagons maar daarnaast was geen "sluis" of "slurf" zoals je in de Nederlandse Koploper treinen ziet. Het waaide dus lekker hard en ik kon alles mooi volgen. Een leukere ervaring dan in een wagon zitten en 25 minuten voor je uit zitten gapen door ramen die nodig eens gewassen moesten worden.

Tegen een uurtje of 11.45 aangekomen op Newark. De Amerikanen zijn slim en weten uit elk klein dingetje geld te slaan. Zo was de AirTrain die mij naar Terminal B moet brengen op de heenweg nog gratis, nu betaal je er 5,50 dollar voor. Tsja, men zal wel denken dat passagiers toch weer terug moeten.... Na een paar minuten aangekomen in Terminal B en een bagagekarretje weten te vinden, scheelt weer slepen. Om 12 uur was ik ongeveer in de terminal. Bij aankomst even een rondje gelopen door de terminal om te zien wat voor faciliteiten er allemaal waren. De incheckbalies waren allemaal naast elkaar en de incheck voor Kopenhagen zou om 14.10 open gaan, 3 uur en 10 minuten voor vertrek. Wat me opviel was dat er op Newark weinig tot geen stoelen waren waar je kon zitten als je niet iets in een restaurant wilde kopen. Ik heb uiteindelijk 4 stoelen naast elkaar gevonden, 1 was bezet door een jong ogend meisje, ik schatte haar op 20. Dat waren tevens ook de enige 4 openbare stoelen van de hele terminal. De incheckbalies waren een halve verdieping voor me. Ik dacht dat ik 5,5 hele lange uren zou gaan beleven aangezien er weinig te beleven was op Newark. Het was er superrustig en er waren nauwelijks andere reizigers. Ik heb dan ook maar mijn puzzelboekje gepakt en tegen mezelf gezegd dat ik dan maar 2 uur ging puzzelen ofzo... Na een kwartiertje liepen er wat mensen voorbij en om de een of andere reden viel dat op. Zo ook het meisje, we zeiden dat tegen elkaar en zo ontstond een gesprek. Ze bleek Christy te heten en ze was 26. Ik verbaasde me daar enorm over en had nooit verwacht dat ze al 26 was aangezien ze behoorlijk jong oogde. Zoals altijd in een Engelstalig land stel ik me voor als Jeremy en vertel dat ik 21 ben. Ze keek er van op en had gedacht dat ik van haar leeftijd zou zijn. :)

Ze was een taalkundige, of een linguist, voor het Amerikaanse leger en was gestationeerd in Wiesenbach, Duitsland. Ze had een vlucht naar Frankfurt om 18.00 en haar incheckbalie was naast die van mij. We hebben ongeveer twee uur heel gezellig met elkaar kunnen praten over van alles en nog wat. Het leuke was dat het gesprek ook geen een keer stil viel, kennelijk hadden we als twee onbekenden voor elkaar toch heel veel te vertellen. :)

Om 14.15 was het tijd om eens in te checken. We besloten een wedstrijdje ;) te doen wie het snelst klaar was. Zij had 1 kleine trolley die als handbaggage mee zou kunnen, echter dat mocht niet van Lufthansa omdat ie 2 kilo te zwaar was... Uiteindelijk was ik toch eerder klaar met inchecken. De incheck was snel klaar, er stond compleet geen rij en duurde nog een 2 minuten. Na het inchecken zijn we beide naar de gate gelopen aangezien zij de gate naast die van mij had. ;) De controle stelde weinig voor, even door een scannertje, schoenen uit, er werd een halve seconde naar je paspoort gekeken en je stond bij de gate. Dat alles binnen 5 minuten. Ik vind het behoorlijk vlot gaan als je binnen 5 minuten van de incheck bij de gate bent inclusief de daarbijbehorende handelingen.

Eenmaal achter de gate viel het allemaal nogal tegen. Er was een Relay (soort van kiosk), een kleine deli en een koffiecafé. Het was ook behoorlijk rustig allemaal. De volgende 3,5 uur hebben we weer ingevuld met veel mensen kijken en veel praten. Ik kon het goed met d'r vinden maar helaas ben ik vergeten haar emailadres te vragen zodat we nog eens kunnen emailen ofzo. Ze wilde nog wat gaan reizen zodra ze klaar zou zijn in Duitsland. :)

Om 17.15 was 90% van de mensen in het vliegtuig en ben ik na afscheid genomen te hebben richting slurf gelopen, er was dan ook geen rij meer. :) Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen als eerste in het vliegtuig willen zitten, je zit en zit maar te wachten en er lopen constant mensen langs. Ik vind het in ieder geval niet prettig om lang te moeten wachten in een vliegtuig..

De vlucht was aangenaam en verliep een stuk sneller dan verwacht. We kregen lekker te eten, als diner was er pasta met zalm, een gebakje, brood en beleg en Caesar Salad met dressing. Het ontbijt bestond uit een behoorlijk driedubbele boterham met ham, kaas en gegrilde paprika. Erg lekker, ik heb nog twee extra sandwiches meegevraagd.

Bij aankomst in Kopenhagen was het inmiddels 2 januari. We zijn een kwartier voor schematijd geland in Kopenhagen, dat was goed nieuws. De vlucht naar Amsterdam vertrok om 08.20 en dus had ik nog 1 uur en 25 minuten om mezelf te vermaken in Kopenhagen. Dat heb ik voornamelijk gedaan door veel mensen te kijken en wat rond te lopen. Meer kan je ook niet doen... De terugvlucht naar Amsterdam vertrok 20 minuten te laat. We zouden er 1 uur en 25 minuten over vliegen en om 09.45 aankomen. Wonderbaarlijk kwamen we ook om 09.45 aan en hadden we er slechts 1 uur en 5 minuten over gedaan. Dat is lekker snel! :)

Om 09.45 dus geland in Schiphol en zoals verwacht was het een gigantisch eind lopen naar Arrivals waar de baggage zou aankomen. De band was nog niet aan het rollen geslagen en dus moest ik ongeveer een kwartiertje wachten. Na de baggage van de band gehaald te hebben richting uitgang. Er was totaal geen controle, als je iets aan te geven had moest je maar op een belletje drukken en wachten tot er iemand zou komen..

Om 10.21 heb ik de trein richting het noorden kunnen pakken en tegen 14.00 was ik weer thuis. Meteen maar de vuile was in de machine gemikt, dan was dat ook weer schoon! :) Vervolgens tegen 02.00 gaan slapen en de volgende dag wakker geworden om 15.30.

Mijn conclusie over Newark: het is een superleuk vliegveld voor het snelle verkeer, je bent in no-time van incheck naar gate. Als je echt van shoppen houdt, dan zit je op Newark verkeerd. Moet je lang wachten en heb je geen gesprekspartner waar je urenlang mee kan babbelen? Dan zit je ook op Newark verkeerd. Ga pas door de douane als het moet, na de douane is weinig tot niks te doen eigenlijk. De formele zaken zijn super op Newark. Vertrekken gaat snel, eveneens inchecken en door de douane. Aankomen in Newark duurt net als op elke Amerikaanse luchthaven relatief lang, ik heb er ongeveer 1,5 uur over gedaan denk ik.

Tot zover dit verslag van New York. :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Free counter and web stats