<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13118948\x26blogName\x3dabout+exotic+cars\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/\x26vt\x3d-2947955740511826778', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Welcome to "About exotic cars". A news- and photoblog about exotic cars, common cars and car experiences.

Tuesday, July 18, 2006

Australie: dinsdag 18 april 2006

Wederom wat later opgestaan, rond een uur of 11 dit keer. Volgens mijn kamergenoten moest ik naar Bondi Beach gaan. Ik kende Bondi Beach al als het meest bekende strand van Australië en aangezien het met de trein en bus een klein ritje was vond ik het wel de moeite waard om daar vandaag eens heen te gaan. Gewapend met hetzelfde ontbijt als de voorgaande dagen heb ik de trein gepakt van Town Hall naar Bondi Junction. Vanaf Bondi Junction gaat er dan een bus naar Bondi Beach. Ik ben totaal ongeveer 20-25 minuten onderweg geweest.

Bondi Beach is een heel mooi strand. Ontzettend breed, mooi wit zand en veel mensen. Bondi zelf is een klein plaatsje / suburb van Sydney en echt een surfers paradise. Veel surfwinkels aangezien er nogal veel gesurft wordt. In de Lonely Planet zag ik dat er een wandeling was van Bondi naar Cougee Beach, de Eastern Beaches Coastal Walk. De wandeling zou zo’n 5 kilometer moeten zijn maar volgens mij was het al met al een kilometer of 8. Het was namelijk 3,5 kilometer / 1 uur lopen naar Bronte Beach en dat was volgens het kaartje halverwege. De wandeling bracht me in Tamarama Beach, Bronte Beach, Clovelly en eindstation Cougee. Het was een ontzettend mooie wandeling. De Coastal Walk neemt je helemaal mee naar de kust en dat levert spectaculaire uitzichten op. Onderweg kwam ik ineens op een kerkhof terecht. Het pad ging verder aan de zijkant van het kerkhof. Je kon er ook overheen lopen maar daar had ik niet zo’n behoefte aan. Er waren veel oude graven van 1921. Ik denk dat er veel slachtoffers liggen van de eerste wereldoorlog. Het was best indrukwekkend om te zien dat een kerkhof met zoveel oude graven, er nog zo goed uit ziet. Er waren nauwelijks kapotte graven of graven die beschadigd waren. Er waren ook veel familiegraven, graven met vier of meer mensen. Dit waren kleine huisjes.

Eenmaal in Cougee heb ik geluncht bij de lokale Subway waar ik overigens wel vaker ben geweest de hele week. Cougee is net als Bondi een surfersdorpje maar dan wat kleiner en compacter. Ik heb hier een half uurtje rondgelopen. Er was niet denderend veel te zien. Vanaf Cougee heb ik de bus genomen naar Bondi Junction, het treinstation. Van daar heb ik de trein genomen naar Central, het centrale station van Sydney. Ik had een enkeltje genomen maar ik had net zo goed een retourtje kunnen nemen. Helaas wist ik niet dat de route ook weer zou eindigen in Bondi Junction. Ik kwam er later ook achter dat er een speciaal studententarief is voor de trein, dit kon ook voor high school students zijn in plaats van university students. Je moet wel een geldige concession card, kortingskaart, hebben maar volgens mij wordt er nauwelijks op gecontroleerd. Ik heb de laatste twee dagen maar de studentenoptie gebruikt. Voor een enkeltje binnen het CBD scheelt dit 50% en naar het vliegveld toch zo’n 30% = 4 dollar.

Na een kwartier reed de trein Central binnen. Central heeft dus een gedeelte voor lokale treinen en treinen die wat verder weg gaan. Als je pech hebt en op het laatste perron aankomt bij de lokale treinen, dan is het een heel eind lopen naar het gedeelte voor lange afstandstreinen. Bij het Travel Centre heb ik geïnformeerd naar tarieven voor een reis naar Canberra. Omdat ik dus nogal laat boekte, 2 dagen van tevoren, wist ik dat het wellicht iets duurder kon zijn. Voor 78 dollar had ik dan toch een plekje in de trein. Valt me nog mee. De rit zou 4,5 uur duren.

Ik ben het station uitgelopen en naar Darling Harbour gelopen, een grote haven waar een uitgaansgebied omheen is gebouwd. Ik had eerder vanuit de monorail de Chinese Gardens al gezien en wist dat ik hier nog eens naar toe wilde. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kon voor het studententarief naar binnen en dat was slechts drie dollar. Eenmaal binnen ging er een wereld open. Supermooi aangelegd! Allemaal typische Chinese planten en bloemen en natuurlijk een groot “meer” midden in de tuinen. Tevens veel Chinese tempels en bouwwerken. Er heerste echt een zee van rust, heel mooi om te zien zo midden in de stad. Er waren ook veel mensen aan het lezen of relaxen. Omdat het snel donker zou worden ben ik er niet lang geweest maar lang genoeg om van alles een goede indruk te krijgen. Ik wil nog een keer naar China!

Het was inmiddels 16.45 en om 17.15 had ik een afspraak met iemand die ik kende van een autospot forum. In het hostel nog even omgekleed. We hadden afgesproken voor Town Hall dus dat was nog geen 5 minuten lopen. Met Marcel heb ik een rondje gelopen en hij heeft me een aantal goede plekken laten zien waar ik dure auto’s tegen kan komen. Interessant! Vervolgens zijn we naar Australian Square gelopen en naar de 47e verdieping gegaan waar de Orbit Bar zat. Een bar met een mooi uitzicht over heel Sydney. De bar draaide ook nog rond, weliswaar relatief langzaam. We hebben het totale rondje iets van 2 keer gedaan en na iets minder dan 3 uur stonden we weer buiten. Het bier was lekker!

Vervolgens nog even een rondje gelopen over George Str en naar het Sheraton Hotel gelopen aan Hyde Park. Daarna wilden we bij Subway het avondeten nuttigen maar die waren al dicht. Gelukkig had ik eerder al een Turkse kebabzaak gevonden. Marcel bestelde een hot dog in een kebabzaak en ik natuurlijk kebab. Daarna richting hostel gelopen en afscheid genomen. Het was erg gezellig. Samen hebben we nog 1 spot om up te loaden, een Mercedes SLK 55 AMG.

Na het overzetten van de foto’s naar de laptop ben ik gaan slapen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Free counter and web stats