<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13118948\x26blogName\x3dabout+exotic+cars\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/\x26vt\x3d-2947955740511826778', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Welcome to "About exotic cars". A news- and photoblog about exotic cars, common cars and car experiences.

Tuesday, July 18, 2006

Australie: maandag 17 april 2006

Vandaag weer veel gewandeld. Ik heb tot een uur of 10 geslapen en net zoals gisteren eerst een tripje gemaakt naar de Woolworths. Het ontbijt was hetzelfde als gisteren. Afgeprijsde dingen kopen is echt zo Nederlands maar wel voordelig.

Ik had besloten dat ik eens naar Kings Cross wilde. Kings Cross is het walhalla voor backpackers en volgens de verhalen zit het er stampvol met backpackers, backpackershostels, internetcafés en vele andere backpacker gerelateerde zaken. Ik pakte mijn Lonely Planet en zag dat er een mooie wandeling in stond die begon op Circular Quay. De wandeling heette de “The Rocks to Kings Cross jaunt”. Officieel begon de wandeling in The Rocks maar omdat ik dat al eerder had gezien heb ik dat overgeslagen. The Rocks ligt overigens naast Circular Quay dus zoveel heb ik dan niet gemist. Ik ben dus begonnen op Circular Quay op de cruise terminal. Vanaf hier heb je een perfect uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Vlak naast de cruise terminal heb je het Museum of Contemporary Art, een gebouw in art deco stijl gebouwd waar je gratis naar binnen kan. Het museum herbergt een collectie met moderne kunst uit Australië en daarbuiten. Ik ben niet naar binnen geweest overigens.

De volgende bezienswaardigheid was het Customs House, een mooi oud gebouw dat in 2005 heropend is na een grote verbouwing. De eerste drie verdiepingen zijn nu in gebruik als bibliotheek. Ik ben verder gelopen en kwam bij het Opera House. Om de een of andere reden heb ik er toch nog een paar foto’s van gemaakt terwijl ik er al een hele fotogalerij van had. Het blijft een enorm indrukwekkend gebouw om te zien. Na nog een rondje gemaakt te hebben om het Opera House liep ik naar de entree van de Royal Botanical Gardens, een groot park met veel bijzondere planten en bomen. Echt schitterend om te zien. Het wandelpad liep helemaal langs de kust, tussen water en tuin. Onderweg heb ik veel foto’s kunnen maken en natuurlijk gemaakt. Ik liep helemaal om Farm Cove, een van de vele inhammen van Sydney Harbour. Het volgende scenic lookout point was Mrs Macquaries Point. Vanuit hier had je een perfect uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Mooi punt om ze op een één foto te krijgen. Vanaf Mrs Macquaries Point zag je ook al het een en ander van Woolloomooloo Bay en Finger Wharf, de volgende inham. De wandeling bracht me via Andrew Boy Charlton Pool, een zwembad aan de rand van de inham, naar de Art Gallery Of New South Wales, een museum. De entree was gratis dus ik natuurlijk naar binnen. Dit leek me wat interessanter dan het Museum of Contemporary Art. In het museum was veel moderne maar ook wat oudere kunst te zien. Er hing ook nog een schilderij van Vincent van Gogh waar ik de titel even van vergeten ben. Tevens was er een expositie van Japanse of Chinese kunst, ik vind het altijd maar moeilijk om die twee schriften uit elkaar te houden.

Na een tijdje in het museum rond gebracht te hebben ben ik doorgelopen naar Woolloomooloo. Via een loopbrug over de snelweg kwam ik bij Finger Wharf in Woolloomooloo terecht. De naam dankt zich aan de vorm. Het is een vierkant uitsteeksel in de inham dat lijkt op een vinger. Er bevinden zich hier veel dure appartementen en het schijnt dat Russell Crowe en Kylie Minogue hier een appartement hebben. Tsja, als ik zoveel geld zou hebben zou ik er nog geen appartement kopen. Puur vanwege het uitzicht als je aan de verkeerde kant zit. De ene kant is mooi, met een uitzicht op The Domain, een groot park waar ook de Art Gallery of NSW zit maar de andere kant levert je een uitzicht op een marinebasis met marineschepen waarvan het lijkt alsof de helft al met pensioen is. Misschien dat een likje verf wonderen doet. Bij Finger Wharf meteen ook even een lunchpauze genomen. Ik kwam een toko tegen die pie’s verkoopt die volgens de Lonely Planet erg lekker moeten zijn. Harry’s Café de Wheels leverde een prima lunch op. Na de lunch doorgelopen naar de McElhone stairs, een partij trappen die naar de wijk Elizabeth Bay leidden. Dit was niet meer dan een woonwijk dus doorgelopen naar Macleay Street die over zou gaan in Darlinghurst Road, de grote straat door Kings Cross. Op een gegeven moment kwam ik in Kings Cross terecht bij de grote fontein met de richtingswijzer die naar alle uiteinden van de wereld wees met bijbehorende kilometers. Daar was ik dan, Kings Cross, het walhalla voor backpackers. Het was niet superdruk op straat terwijl het toch midden op de middag was. Backpackers waren er dus wel, de internetcafés ook en er waren ook wat hostels. Ik mistte alleen de atmosfeer zoals ik uit de verhalen opgemaakt had. In wat zijstraten van Darlinghurst Road was het dan ook een stuk stiller. Ik vond het niet echt een superleuke buurt en was dan ook blij dat mijn hostel daar niet zat. Onderweg hebben minimaal 10 “junks” mij gevraagd om een kleine donatie omdat ze dakloos zouden zijn. Ja kom op zeg, ik ben toerist, ik kan mijn geld wel ergens anders aan besteden. Nee, dan ben ik blij dat ik in Central zit.

Vanaf Kings Cross heb ik de trein genomen richting Town Hall en heb ik daar nog wat rondgelopen. Ik was alweer behoorlijk moe in de benen en heb bij de supermarkt wat kippenpoten gehaald en patat. Patat wordt hier overigens “chips” genoemd. Chips heeft dus een dubbele betekenis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Free counter and web stats