<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13118948\x26blogName\x3dabout+exotic+cars\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/\x26vt\x3d-2947955740511826778', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Welcome to "About exotic cars". A news- and photoblog about exotic cars, common cars and car experiences.

Tuesday, July 18, 2006

Australie: zaterdag 15 april 2006

“Nederlandse Kiwi in Down Under”

In de periode van zes maanden dat ik buiten Nederland woon is er naast het dagelijkse leven op de universiteit natuurlijk ook tijd voor plezier en vermaak. In het hele semester is er maar één vakantie van twee weken en daar wil ik gebruik van maken om eens wat meer van de ‘omgeving’ te zien. De keuze is op Sydney, Australië gevallen voor een “autumn-break” van een week. Hieronder een reisverslag van een week Sydney en omgeving.

Zaterdag 15 april

Ongeveer drie weken na boeking was het dan eindelijk zo ver. Zoals gezegd begon gisteren de mid-semester-break oftewel de paasvakantie. Ik had besloten dat ik sowieso het land uitwilde. De eerste optie was gevallen op Tonga. Tickets hiervoor waren goed te doen qua prijs. Helaas was het nogal moeilijk om een goede accommodatie te vinden. Het meest bekende backpackers hostel kreeg niet veel positieve stemmen dus heb ik maar besloten om niet naar Tonga te gaan. De tweede optie was Samoa, een eilandengroep net voorbij de internationale datumgrens. Dit was helemaal prima en ik stond ook op het punt om dit te boeken alhoewel het iets duurder was dan Tonga qua vliegtickets. Toen ik het wilde boeken was de prijs ineens met 200 dollar gestegen en zat deze op 650 dollar voor een retourtje en dat vond ik toch wat te gortig. Uiteindelijk toch maar gekozen voor optie drie en dat was een weekje Sydney. De overige bestemmingen waren trouwens ook allemaal een week. Enfin, bij Qantas tickets geboekt voor 550 dollar, in euro’s is dat 280 euro ongeveer. Air New Zealand was ook een optie maar die was net 2 dollar duurder en had wat ongunstigere vliegtijden. Zo zou ik op de heenreis om 06.00 moeten vertrekken en op de terugreis iets later terwijl ik er liever van hou om wat later te vliegen zodat ik niet voor dag en dauw hoef op te staan.

Vanochtend toch maar eens begonnen met inpakken nadat ik nog even naar Queen Street was geweest om een nieuwe korte broek te halen. Het was een mooi exemplaar van Billabong geworden, het surfmerk. Mijn vorige korte broek begon slijtverschijnselen te vertonen en dat is natuurlijk geen gezicht. Na een uurtje was ik wel zo ongeveer klaar met inpakken en had ik voor zeven dagen kleren. In de kleine rugzak ging de laptop en wat snoeren. Aan de backpack heb ik mijn statief nog gehangen zodat ik mooie nachtfoto’s kan maken van de Harbour Bridge of het Opera House.

Om 15.00 stond Amanda buiten te wachten. Zij ging ook naar het vliegveld voor een vlucht naar Wellington dus we hebben samen de bus genomen. Natuurlijk doordat ze 5 minuten te laat was hadden we net de bus gemist, konden we 20 minuten wachten. Haar vlucht vertrok om 17.00 en die van mij om 18.00. Uiteindelijk waren we om 16.20 op het vliegveld na nog twee keer gestopt te zijn bij haltes die duidelijk niet in de planning lagen. Bij het zien van de rijen van de Qantas balies was het me al snel duidelijk dat dit nog wel even kon duren. Er waren tien balies voor vluchten naar Sydney, Melbourne en Los Angeles. Vooral de laatste waren erg veel mensen voor aangezien een of andere security figuur iedereen ging vragen waar hij of zij naar toe ging. Er werd vervolgens niks met die informatie gedaan dus veel is ze er niet mee op geschoten. Naast de Qantas balies werden nog mensen voor een vlucht met LanChile naar Santiago in Chili ingecheckt.

Om tien over vijf was ik dan eindelijk klaar met inchecken en op mijn boardingpass stond dat ik stoel 52D had, om 17.05 het boarden begon en het vluchtnummer QF44 was. Bij vertrek in Auckland moest ik 25 dollar vertrekbelasting betalen. Vrij nutteloos aangezien je al luchthavenbelasting betaald hebt bij aanschaf van het ticket maar het zal ergens wel weer nut hebben. Toch maar vlot door de douane aangezien ik nog even wilde kijken wat er na de douane te doen was. De douane ging snel, er waren niet veel mensen terwijl het toch een behoorlijk druk vliegveld kan zijn. Na de douane nog even een fles drank gekocht aangezien dat weer goedkoper is dan in de stad zelf.

Om 17.45 richting vliegtuig gelopen en ingestapt. Het bleek dat ik de middelste rij van drie stoelen voor mezelf had. Erg relaxed dus. Verder kreeg ik nog voor ik instapte een menukaart met wat we te eten en drinken konden krijgen, uiteraard gratis, en een koptelefoon. Om zes uur was het dan tijd om op te stijgen en we zaten al snel in de wolken waardoor er niet veel te zien was, het was overigens ook al donker. Dat valt wel op in Auckland, zodra het donker begint te worden is het ook ineens binnen tien minuten pikkedonker. Echt heel apart.

Na iets meer dan een uurtje vliegen begon men met uitdelen van de maaltijden. Ik had gekozen voor de beef in rode wijn saus met bonen en aardappelpuree. Ze zijn ook allemaal zo standaard hè die vliegtuigmaaltijden… Over het eten was niets te klagen overigens, was prima en lekker heet. Er zaten ook nog crackers, een broodje, smeerkaasspul en een stukje kaas bij. Verder zat er ook nog een glas bij waar je je wijn in kon doen als je dat als drankje had. Het glas krijgt bij mij een mooi plekje in de kamer, altijd makkelijk zo’n glas. Tijdens het vliegen heb ik nog naar de film Proof gekeken met Jake Gyllenhaal en Gwyneth Paltrow. Leuk maar ook niet meer dan dat. Het verhaal zoals het uitgelegd stond in het inflight magazine klopt niet bedacht ik me tijdens het kijken van de film. Na ongeveer 3,5 uur vliegen zag ik wat lampjes van Sydney en vrij snel stonden we aan de grond. Bij de douane drukte de vrouw achter de balie op een verkeerd knopje waardoor het systeem begon te flippen. Zij ook overigens. Ze had mijn paspoort al gescand dus ik had geen idee of ik nu al officieel in het land was of niet. Dat was behoorlijk bagger aangezien de rij voor internationale paspoorten nogal kort was en ik dus hoopte snel door te kunnen naar de bagageband. Na ongeveer een kwartiertje en hulp van mensen met wat meer IT-verstand, heb ik dan toch door kunnen lopen. Ze bood nog een paar keer haar excuses aan maar ja, daar had ik dan weer weinig aan op zo’n moment. Bagage opgehaald, in de rij gaan staan met de rest van de mensen die niets af te geven hadden en na 10 minuten stond ik in de aankomsthal. Ik kon het hostel, Base Backpackers, opbellen om te vragen waar ik naar toe moest voor de shuttlebus naar het hostel. Ik moest naar bay 29, dat bleek overigens verkeerd te zijn, het moest bay 7 zijn. Ik dacht al, dat zal wel zo’n figuur achter de receptie zijn die nog nooit op dat hele vliegveld is geweest aangezien ik later van andere backpackers hoorde dat die naar hele andere haltes waren gestuurd.

Na een half uurtje gereden te hebben en mensen te hebben afgezet bij andere hostels heb ik ingecheckt, de boel uitgepakt en gedoucht. Er bleek in de kamer een Belgisch meisje te zitten die net buiten Sydney studeerde en de volgende dag naar Hobart ging voor een kampeervakantie. Met haar heb ik nog even een wandelingetje gemaakt door de omgeving. Om 23.00 ben ik gaan pitten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Free counter and web stats