<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d13118948\x26blogName\x3dabout+exotic+cars\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jeroenolthof.blogspot.com/\x26vt\x3d-2947955740511826778', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Welcome to "About exotic cars". A news- and photoblog about exotic cars, common cars and car experiences.

Tuesday, January 16, 2007

Bentley Azure 2006

Bentley Azure 2006

Waarom zou iemand meer dan 220.000 pond gaan uitgeven voor een cabriolet? Dat zegt over de eigenaar dat het iemand is met een passie voor het merk of geld teveel. Het is een van de meest dure cabrio's op het moment waar je ook nog eens fatsoenlijk in kan zitten. Met 450 paarden onder je kont die je binnen 6.3 seconden naar de 100 karren is het easy cruisin' naar Zuid Frankrijk. Dit is de Bentley Azure!

Bentley bracht in 1995 het eerste model van de Azure uit. Het tweede model is in 2006 uitgebracht door Bentley door een ontwerp van Dirk van Braekel. Dirk is ook verantwoordelijk voor de huidige modellenlijn van Bentley. De van oorspong Amerikaanse motor is een 6.8 liter V8 welke in meer modellen te vinden is. Het model van 2006 is voorzien van een 6.7 liter twinturbo V8 die een dikke 450 pk genereert. Bentley heeft gekozen voor Pirelli P-Zero banden welke bekend staan als een van de beste bandensoort die er op het moment te krijgen is.

Samen met Ollie heb ik twee exemplaren van de nieuwe Azure mogen aanschouwen in Londen. Het eerste exemplaar zagen we rijden nabij Piccadilly Circus. De auto kwam uit een zijstraatje rijden. Op dat moment valt ook pas op hoe lang de auto eigenlijk is! Modelletje 2006 van de Azure meet namelijk 5,41 meter in lengte, dit is slechts 40 cm korter dan de Rolls Royce Phantom. Vrijwel geluidsloos trok de Azure op en al snel was hij weg. Al balend liepen we door een later de dag kwamen we er nog eentje tegen! Ik toverde dit plein al gauw om tot het "Bentley-plein". Naast de nieuwe Azure stond er een Brooklands, Turbo RT en een oude S1. Ohja! De Azure knalt in 6,3 seconden naar de 100 kilometer per uur, wat best mee valt voor een auto van 5,41 meter lang en een gewicht van bijna drie ton! Als je flinkt doorgast zou je er 270 kilometer per uur mee moeten halen.

Goed. Het uiterlijk. Naast de lengte is duidelijk te zien dat het chassis afkomstig is van de Arnage. De neus van de Azure is vrijwel identiek aan die van de Arnage en het nieuwe model heeft gelukkig niet meer de lelijke kappen over de koplampen. Lekker open en rond! Binnen kan de klant de Bentley kwaliteit verwachten die Bentley al jarenlang in de Arnage heeft: veel hout, chroom rond de ventilatiemonden en veel leer. De gordels zijn net als in de Continental GT geïntegreeerd, zelfs de stoelen zijn overgenomen uit de Continental GT! De kussentjes zijn zachter dan in de Continental GT. Zou men bij Bentley gedacht hebben dat veel vrouwlijk schoon in de auto zou gaan rijden? Wat ook goed te zien is is dat de uitlaten gelijk zijn aan die van de Continental GT en de Flying Spur alsmede de achterlichten.

De Bentley Azure is wel de patsbak van het moment. Net als de cabrioversie van de Phantom van Rolls Royce is de verwachting dat deze auto best wel een "pimp-status" zal krijgen. Of Bentley daar goed aan doet? Ik denk niet dat Bentley zich daar erg druk om maakt. Zolang de auto maar verkoopt. De Azure is niet een verlengde versie van de GTC, tussen beide auto's zitten teveel verschillen om deze vergelijking te kunnen maken. Het grote nadeel van deze enorme auto zal het prijskaartje zijn. In Engeland gaat deze auto voor 220.000 pond over de toonbank. De prijs in Nederland zal voor de belastingbetaler inclusief BPM, vergunningen, invoerrechten, belasting en andere overbodige toeslagen hopelijk net onder de 500.000 euro zijn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Free counter and web stats